** گزارش ساعتی هواشناسی در هوانوردی ( METARs ) **
گزارش ساعتی هواشناسی در هوانوردی ( METARs ) :
خلبانان جهت انجام پرواز موفق نیاز به جمع آوری اطلاعات آب و هوای بطور دقیق و صحیح از منابع متفاوتی دارند که از آن جمله میتوان به گزارش ساعتی هوا به اصطلاح متار اشاره کرد که توسط ایستگاه هواشناسی در اختیار واحد مراقبت پرواز فرودگاه و خلبانان قرار میکیرد :
گزارش ساعتی هواشناسی METARs :...
این کلمه برگرفته از " Meteorological Aviation Routine weather Reports" میباشد، گزارش هواشناسی متار، مشاهده سطحی وضعیت جوی فرودگاه توسط دیده بان هواشناسی بصورت ساعتی میباشد که 5 دقیقه قبل از ساعت مقرر، طبق فرمت تعریف شده صادر میشود و در اختیار جامعه هوانوردی و سرویس هواشناسی ملی ، برای تعیین شرایط پروازدر فرودگاه و برای پرواز در شرایط (IFR ، MVFR ، VFR) قرار میگیرد. که میتوان این گزارش هواشناسی را از طریق مبادی مختلف ازجمله بصورت آنلاین و یا از طریق ارتباط تلفنی از واحد مراقبت پرواز و یا ایستگاه هواشناسی فرودگاه دریافت کرد.
تاریخچه :
قبل از تفسیر حاضراز اطلاعات هواشناسی ، دو فرمت بکار گرفته میشد . و گزارش هواشناسی کشورهای آمریکای شمالی از بقیه کشور های جهان متفاوت بود.کشور های آمریکای شمالی ، ازسیستم SAO یا Surface Aviation Observation استفاده میکردند(که در1950 تصویب شده بود) ، در حالی که بقیه جهان از سیستم METAR که در حال حاضر شناخته شده است استفاده میکردند.
فدراسیون هوانوردی امریکا FAA ، که تعیین کننده شرایط و مقتضیات هوانوردی در ایالات متحده میباشد ، به طور فزاینده ای متوجه شد که برای گسترش تعداد پرواز های بین المللی و خلبانی ، نیاز شدید به استاندارد نمودن تفاسیر و گزارشات جوی بصورت بین المللی است فلذا سرویس هواشناسی ملی این کشور گزارشات هواشناسی را بصورت استاندارد که فعلا" متار METARs نامیده میشود ارائه کرد.و بدلیل عدم اشنای شهروندان با سیستم متریک و برای کاهش استرس در شهروندان آمریکایی در مورد هوانوردی ، سیستم متریک در حداقل ممکن اعمال گردید : به عنوان مثال ، در مورد سرعت باد واحد گره (knots ) به جای متر در ثانیه ، درمورد دید واحد مایل ،و برای ارتفاع سنجی واحد اینچ جیوه به جای hectoPascals اعمال شد ، ودید افقی در روی باند ( RVR ) با واحد فوت بیان گردید. با این حال ، درجه حرارت با واحد سانتیگراد برای اینکه راحتترتبدیل میشود بیان گردید.
ترجمه کدهای METARs :
اگر چه تلاش در استاندارد کردن کد سیستم SAO به METAR واضح و اشکار است . ولی گزارشات متار به صورت کد هستند و حجم زیادی از تغییرات و به روز رسانی گزارشات هواشناسی در این سیستم به صورت کد میباشد که این کدها در سایتهای NOAA و با جستجوی ساده بصورت آنلاین قابل ترجمه به زبان ساده میباشند. و گاهی اوقات این به کسانی که تازه کار در یادگیری کد هستند و برای آماده سازی قبل از شروع پرواز در مورد گزارشات هواشناسی کمک می کند .
لازم بذکر است ، METARs بصورت ساعت به ساعت ، مشاهده و ارسال میشود . هواشناسی فرودگاه همچنین می توانید METAR را غیر از ساعت مقرر(ساعتی ) تهیه نماید که به این نوع متار گزارش هواشناسی ویژه ( SPECI) گویند. گزارش SPECI گزارش هواشناسی خاص و ویژه ای میباشدواین گزارش بر اساس تغییر قابل ملاحظه درمورد شرایطی جوی مانند تغییر دما ی شدید ،تغییر لایه ابر ، میزان بارندگی و رطوبت، دید ،و... صادر میشود.
نگاهی دقیقتر به METAR :
مثال زیر گزارش هوا( METAR ) گرفته شده از فرودگاه بین المللی ونکوور است.
METAR CYVR 120200Z 14021G27KT 20SW –SHRA
FEW030 BKN058 OVC090 10/06 A2982
. با نگاهی به گزارش هواشناسی METAR ونکوور ، می توان کد های آنرا به این صورت زیر ترجمه کرد:
METAR – کد متار به سادگی نشان می دهد که گزارش هواشناسی مذکور از نوع METAR میباشد.
CYVR - این شناسه معرفی فرودگاه صادر کننده گزارش هواشناسی و در این مورد فرودگاه بین المللی ونکوور است.
120200Z- این زمان و ساعتی که گزارش هواشناسی صادر شده است را نشان میدهد یعنی دو عدد اول نشانگر تاریخ یعنی روز دوازدهم ماه وچهار عدد بعدی ( 0200Z ) نشانگرساعت به UTC ( ساعت جهانی) که در هوانوردی به Zulu time معروف است میباشد .
14021G27 - این جهت و سرعت باد جاری را نشان میدهد. جهت باد به صورت سه رقم اول 140 درجه و دو رقم بعدی سرعت باد اندازه گیری شده در واحد گره ( 21 نات ) میباشد.و G27 که سرعت باد به صورت باد ناگهانی ( gusting) در 27 گره نشان میدهد.
20SW- نشاندهنده میزان دید افقی در فرودگاه میباشد،که در این مورد ، دید 20 مایل Miles در سمت جنوب غربی میباشد.
-SHRA : به این معناست که رگبار باران در فرودگاه وجود دارد ، علامت منفی در آغاز نشان می دهد که شدت بارش ، کم میباشد. و اگر علامت (+) داشت به معنی بارش باران سنگین بود.
FEW030 BKN058 OVC090 : لایه های ابر فعلی مشاهده شده را نشان میدهد. FEW030 یعنی 2/8 تا 1/8 آسمان درارتفاع 3000 فوتی ابر پایین است و BKN058 نشانگر5/8 آسمان پوشیده با ابر در 5،800 ASL است و OVC090 نشاندهنده ابرهای تیره در 7/8 تا 8/8 آسمان در 9000 فوت میباشد. ASL مخفف میزان ارتفاع از سطح دریا (above sea level ) میباشد.
لازم بذکر است با اضافه کردن دو صفربه آخر اعداد کد شده در میزان ابرها میتوان به ارتفاع واقعی ابرها رسید.
10/06 : دمای کنونی و نفطه شبنم ( dew point) را نشان میدهد ، دما 10 درجه سانتیگراد می باشد در حالی که dew point نقطه شبنم 6 درجه سانتیگراد است.
A2982 : میزان فشار ارتفاع سنجی را نشان میدهد که در این مورد 29.82 Hg/m (جیوه بر متر مربع) است.
منابع :
1- ardabilatc.blogfa.com .سایت ویکی پدیا مطلب مربوط به Aviation Weather تصحیح شده در مورخه 29 September 2009
- ۹۲/۰۷/۱۸
- ۱۳۹۸ نمایش