** شبکه ی ارتباطات هوانوردی (ATN) **
دوشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۲، ۰۳:۲۰ ق.ظ
شبکه ی ارتباطات هوانوردی (Aeronautical Telecommunication Network)
سال 1991، کنفرانس ناوبری هوایی، سیستم های یکپارچه و جهانی را برای CNS/ATM مورد هدف قرار داد. راهکارهای اجرایی این سیستم طی جلسات FANS-II در سال 1993 پی ریزی شد و همچنین ATN جزء لاینفک و زیرساخت اجرای CNS/ATM Systems معرفی شد. سال 1993 (ATNP) مأموریت یافت تا استانداردها و توصیه های (SARPs) لازم برای رسیدن به اهداف فوق را ارائه دهد. سال 1996 برنامه SARPs ATN نهایی و در بسته CNS/ATM ارائه داده شد.
برای مطالعه کامل این مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید.
شبکه ی ارتباطات هوانوردی (Aeronautical Telecommunication Network)
سال 1991، کنفرانس ناوبری هوایی، سیستم های یکپارچه و جهانی را برای CNS/ATM مورد هدف قرار داد. راهکارهای اجرایی این سیستم طی جلسات FANS-II در سال 1993 پی ریزی شد و همچنین ATN جزء لاینفک و زیرساخت اجرای CNS/ATM Systems معرفی شد. سال 1993 (ATNP) مأموریت یافت تا استانداردها و توصیه های (SARPs) لازم برای رسیدن به اهداف فوق را ارائه دهد. سال 1996 برنامه SARPs ATN نهایی و در بسته CNS/ATM ارائه داده شد.
ATN سرویس های ارتباطی مستقلی برای تبادل اطلاعات شبکه های فرعی داخلی هوانوردی ground-to-ground, air-to- ground بوده و ملزم به پذیرفتن پروتکل ها و سرویس های اشتراکی ارتباطی مبتنی بر استانداردهای بین المللی است.
هدف از طراحی ATN، برقراری سرویس تبادل اطلاعات برای سرویس ترافیک هوایی و عملیات شرکت های هواپیمایی است که انواع ارتباطات ذیل را پوشش می دهد:
a) Air traffic services communication (ATSC);
b) Aeronautical operational control (AOC);
c) Aeronautical administrative communication (AAC); &
d) Aeronautical passenger communication (APC
b) Aeronautical operational control (AOC);
c) Aeronautical administrative communication (AAC); &
d) Aeronautical passenger communication (APC
با افزایش ترافیک هوایی سیستم مدیریت ترافیک هوایی نیز باید دگرگون شود و به سمت ATM automation میل کند که این مسئله نیازمند یکپارچه سازی تبادل اطلاعات هوانوردی بین تجهیزات مستقر در هواپیما و زمین است. موفقیت نهایی در این زمینه وقتی حاصل می شود که کامپیوترهای مستقر در هوایپما نتایچ پردازش داده ها و شبکه خود را با سیستم های متناظر زمینی به اشتراک بگذارند. در مقایسه با ارتباطات متداول کنونی، ATN برای مدیریت ترافیک هوانوردی مزایای ذیل را در بر دارد:
1 – ایمنی بیشتر، وضوح بهتر و حذف خطا
2 – کاهش حجم کاری خلبانان، کنترلرها و پرسنلی که درگیر ATM هستند ؛ بخاطر استفاده از اتوماسیون مدیریت کنترل ترافیک هوایی و کاهش نیاز به برقراری ارتباطات و هماهنگی با سیستم های متناظر.
3 – کاهش هزینه ها
اداره کل ارتباطات و ناوبری به عنوان سیاست گذار و مدیریت تجهیزات هوانوردی، دستور کار تأسیس واحد زیرساخت ارتباطات هوانوردی (ATN) را به اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی ابلاغ کرد. این اداره پس از انجام مطالعات گسترده در این زمینه و آماده سازی ملزومات از آذر ماه سال 1387 واحد ATN را تأسیس کرد. پس از یک سال، واحد ATN به عنوان واحد نمونه اداره کل ارتباطات و ناوبری در فصل پاییز 88 برگزیده شد.
از دستاوردهای این واحد می توان طراحی، اجرا و بهره برداری از پروژه هایی را نام برد که بر پایه تلاش و تحقیقات شخصی کارشناسان واحد ATN شکل گرفت و در نهایت منجر به انجام پروژه انتقال اطلاعات رادار از بستر ATN شد که تا قبل از آن چندین شرکت خصوصی موفق به پیاده سازی آن بر پایه IP نشده بودند و در صورت اجرای هر کدام توسط بخش خصوصی هزینه های سنگینی را به شرکت تحمیل می کرد:
1- پروژه سیستم پشتیبان شبکه ارتباطات هوانوردی
2- پروژه طراحی و اجرای تبادل پیام های هوانوردی از بستر شبکه زیرساخت
3- پروژه برقراری ارتباطات هوانوردی فرودگاه های کشور بر بستر MPLS و خطوط 64k
4- انتقال اطلاعات رادار از طریق بستر ATN
طرح VoIP شرکت فرودگاه ها
1 – ایمنی بیشتر، وضوح بهتر و حذف خطا
2 – کاهش حجم کاری خلبانان، کنترلرها و پرسنلی که درگیر ATM هستند ؛ بخاطر استفاده از اتوماسیون مدیریت کنترل ترافیک هوایی و کاهش نیاز به برقراری ارتباطات و هماهنگی با سیستم های متناظر.
3 – کاهش هزینه ها
اداره کل ارتباطات و ناوبری به عنوان سیاست گذار و مدیریت تجهیزات هوانوردی، دستور کار تأسیس واحد زیرساخت ارتباطات هوانوردی (ATN) را به اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی ابلاغ کرد. این اداره پس از انجام مطالعات گسترده در این زمینه و آماده سازی ملزومات از آذر ماه سال 1387 واحد ATN را تأسیس کرد. پس از یک سال، واحد ATN به عنوان واحد نمونه اداره کل ارتباطات و ناوبری در فصل پاییز 88 برگزیده شد.
از دستاوردهای این واحد می توان طراحی، اجرا و بهره برداری از پروژه هایی را نام برد که بر پایه تلاش و تحقیقات شخصی کارشناسان واحد ATN شکل گرفت و در نهایت منجر به انجام پروژه انتقال اطلاعات رادار از بستر ATN شد که تا قبل از آن چندین شرکت خصوصی موفق به پیاده سازی آن بر پایه IP نشده بودند و در صورت اجرای هر کدام توسط بخش خصوصی هزینه های سنگینی را به شرکت تحمیل می کرد:
1- پروژه سیستم پشتیبان شبکه ارتباطات هوانوردی
2- پروژه طراحی و اجرای تبادل پیام های هوانوردی از بستر شبکه زیرساخت
3- پروژه برقراری ارتباطات هوانوردی فرودگاه های کشور بر بستر MPLS و خطوط 64k
4- انتقال اطلاعات رادار از طریق بستر ATN
طرح VoIP شرکت فرودگاه ها
بالا بودن شدید هزینه های مکالمه تلفنی در سطح شرکت فرودگاه ها و همچنین در دسترس بودن بسترهای مناسب با پهنای باند کافی، طرح یکسان سازی و ارتباط مراکز تلفن فرودگاه های کشور توسط کارشناسان واحد با پیش بینی های توسعه ی ارائه شد. امکان برقراری تماس از مجموعه های فرودگاهی با دیگر شهرها با استفاده از بستر ATN و صرفه جویی هزینه تلفنی میلیارد تومانی شرکت بابت تماس های بین شهری، از مزایای این طرح است.
سیستم جامع مانیتورینگ و کنترل تجهیزات ATN
سیستم جامع مانیتورینگ و کنترل تجهیزات ATN
در این طرح کلیه تجهیزات و ارتبااطات شبکه ارتباطات هوانوردی توسط نرم افزار طراحی شده توسط کارشناسان واحد، مانیتور و کنترل می شود و عیب یابی و رفع اشکال از تجهیزات در محیط گرافیکی انجام خواهد شد.
پروژه انتقال اطلاعات RGAG از طریق بستر ATN
پروژه انتقال اطلاعات RGAG از طریق بستر ATN
در این طرح ایستگاههای RGAG کشور به شبکه ATN متصل شده و کلیه ارتباطات Voice و Remote مرکز کنترل پرواز تا ایستگاه های RGAG از بستر ارتباطات هوانوردی استفاده می کنند.
مزایا و منافع مالی ATN
مزایا و منافع مالی ATN
گسترش ارتباطات ATN سهم به سزایی در افزایش منابع مالی شرکت از طریق کاهش هزینه های پرداختی بابت اجاره خطوط مخابراتی و هزینه های تلفنی خواهد داشت و با افزایش تعداد ارتباطات صرفه جویی عظیمی را شاهد خواهیم بود. در نمودار ذیل هزینه بابت اجاره خطوط ارتباطی به رنگ قرمز و بابت ارتباطات تلفنی هزینه به رنگ آبی آورده شده است که در صورت اجرایی شدن کامل ATN، صرفه جویی در هزینه های میلیاردی شرکت مترتب خواهد بود.